De vitale dubbelrol van het hoger onderwijs

Een Leven Lang Ontwikkelen

M. Thunnissen

Doel van het project

In haar oratie van maart 2025 bespreekt Dr. Marian Thunnissen de rol van hoger onderwijsinstellingen in het bevorderen van een leercultuur. Ze benadrukt dat deze instellingen niet alleen de leercultuur van hun praktijkpartners en regio's moeten versterken, maar ook die van hun eigen medewerkers. Thunnissen pleit voor samenwerking met regionale partners om leren en ontwikkelen te integreren in de dagelijkse werkzaamheden. Ze stelt dat een sterke leercultuur essentieel is voor het aanpassingsvermogen en de groei van onderwijsinstellingen.

De gebruikte methode

Thunnissen gebruikt een combinatie van literatuuronderzoek en praktijkgericht onderzoek om haar bevindingen te onderbouwen. Ze analyseert nationale beleidsdocumenten en historische ontwikkelingen rondom leven lang ontwikkelen (LLO). Daarnaast bestudeert ze succesvolle initiatieven en samenwerkingsverbanden tussen hoger onderwijsinstellingen en regionale partners. Thunnissen maakt gebruik van het model van Marsick en Watkins (2003) om te verkennen of organisaties een voedingsbodem bieden voor leren en ontwikkelen. Ze benadrukt het belang van learning communities en gebruikt casestudies van bestaande projecten om te illustreren hoe samenwerking kan bijdragen aan een sterke leercultuur binnen onderwijsinstellingen.

De resultaten

Thunnissen concludeert dat hoger onderwijsinstellingen hun dubbelrol nog onvoldoende vervullen. Ze identificeert samenwerking met regionale partners als een sleutel tot succes. Deze partnerschappen kunnen helpen bij het doorbreken van interne bureaucratische systemen en het creƫren van een wendbare leercultuur. Ze roept hoger onderwijsinstellingen op om zowel de leercultuur van organisaties in de regio als die van hun eigen medewerkers te versterken door middel van innovatieve interventies en samenwerking.