Bouwsteen 4
Stimuleren van leercultuur
Onze uitdaging
Iedereen moet zich een leven lang kunnen ontwikkelen. Deze ontwikkeling versnellen we door de juiste informatie beschikbaar te stellen en samenwerkingen op te bouwen en te versterken. Hierin is leercultuur een belangrijke pijler omdat het de wendbaarheid van organisaties bevordert, waardoor sneller geanticipeerd kan worden op veranderingen. Daarnaast draagt een positieve leercultuur bij aan goed werkgeverschap en heeft het positieve effecten op het welzijn en de veiligheid op de werkvloer. Een positieve leercultuur creëren binnen bedrijven, met een focus op het mkb, heeft onze prioriteit. Ons doel is dat werkgevers en werknemers zich aangemoedigd voelen om zichzelf te ontwikkelen, nieuwe kansen te zien, en ontwikkelkansen aan te pakken. Wij stimuleren het onderwijs in brede zin om hierin een actieve rol te pakken.
“Er is sprake van een leercultuur wanneer leren en ontwikkelen binnen een gemeenschap vanzelfsprekend is geworden voor iedereen en voor een belangrijk deel geïntegreerd is in dagelijkse activiteiten.” (SER/TNO, 2022)
Wat is leercultuur?
Leercultuur verwijst naar de gezamenlijke waarden, overtuigingen en gedragingen binnen organisaties die ontwikkeling aanmoedigen en ondersteunen. Een sterke leercultuur gaat verder dan formele trainingen; het omvat continue groei, feedback en een omgeving waarin medewerkers worden gestimuleerd om nieuwe vaardigheden te leren en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het definiëren van leercultuur is uitdagend omdat het afhangt van verschillende factoren, waaronder de bedrijfscontext, medewerkersprofielen en leiderschapsstijlen. Het omvat zowel formele, non-formele als informele leermethoden en vereist een geïntegreerde aanpak waarbij leren en ontwikkelen verweven is met de dagelijkse werkzaamheden. Kortom, een leven lang ontwikkelen is de standaard op de werkvloer om de toekomst van het bedrijf en de arbeidsmarkt wendbaar en weerbaar te laten zijn.
"LEERCULTUUR IS DE WIJZE WAAROP EEN ORGANISATIE ALS GEHEEL IN STAAT IS OM KENNIS VAN BUITEN NAAR BINNEN TE BRENGEN, KENNIS ONDERLING TE DELEN EN DE KENNIS TERUG TE LATEN KOMEN IN WERKZAAMHEDEN DIE WORDEN UITGEVOERD. (Vos et al., 2020)"