PPL Begrippenkader

Positioneren en professionaliseren van leren

L&D Talents

Doel van het project

Dit rapport wil taal geven aan de verschillende aspecten van leren in een organisatie. Dit maakt het mogelijk om vanuit verschillende perspectieven naar leren te kijken en daarover een constructief gesprek te voeren. Zo kan een organisatie een weloverwogen keuze maken over hoe zij leren willen en kunnen inzetten voor organisatiesucces. Hiervoor is het model Positioneren en Professionaliseren van Leren (PPL) ontwikkeld.

De gebruikte methode

Het PPL-model beschrijft vijf posities waarin organisaties zich kunnen bevinden als het gaat om hoe leren en ontwikkeling in organisaties is ingebed: ad hoc, kwantitatief, kwalitatief, volwassen en creƫrend. Deze posities zijn gebaseerd op het werk van Bolhuis & Simons (1999). Voor elke positie wordt de typerende invulling beschreven die vanuit deze positie gegeven wordt aan zes aandachtsgebieden: cultuur, mensen, middelen en resultaten (gebaseerd op Nieuwenhuis, 2008).

De resultaten

Voor iedere overgang tussen de posities wordt de kern van de verandering beschrijven en worden suggesties voor professionaliseringsacties gedaan.