Digitale hulpmiddelen als katalysator van leren en ontwikkelen
In een wereld die continu in beweging is, wordt het steeds belangrijker om te blijven leren en jezelf te ontwikkelen. LLO-Katalysator ondersteunt initiatieven die digitale technologie inzetten om dit proces te vergemakkelijken en toegankelijker te maken.
In een wereld die continu in beweging is, wordt het steeds belangrijker om te blijven leren en jezelf te ontwikkelen. LLO-Katalysator ondersteunt initiatieven die digitale technologie inzetten om dit proces te vergemakkelijken en toegankelijker te maken. Zo heeft Expeditie Leercultuur twee inspirerende projecten ondersteund die hieraan bijdragen. Van de ECHO-app die leerervaringen vastlegt tot het Skillspaspoort dat erkenning geeft voor behaalde vaardigheden: door het inzetten van digitale hulpmiddelen kunnen we een werkomgeving creëren waar leren toegankelijker wordt.
De ECHO-app
Informeel leren gebeurt overal, tijdens spontane gesprekken, reflectiemomenten of zelfs in de pauze. Toch gaat de waarde van deze leerervaringen vaak verloren in de hectiek van de dag. De ECHO-app biedt een oplossing: professionals en studenten kunnen leerervaringen vastleggen via tekst, video, audio of foto, waardoor waardevolle inzichten niet verloren gaan. Reflectie wordt gestimuleerd door ervaringen te koppelen aan emoties, en een tijdlijn van positieve en negatieve momenten biedt inzicht in het persoonlijke leerproces. Dit helpt niet alleen bij de professionele ontwikkeling, maar beïnvloedt ook de leercultuur op de werkvloer positief. Begeleiders krijgen zo meer zicht op de impact van informeel leren, wat waardevolle input biedt voor begeleidings- en beoordelingsgesprekken. De app geeft (aanstaande) professionals regie over hun leerproces, waarbij ze ervaringen koppelen aan hun doelen en theorieën. Het onderwijs speelt hierin een cruciale rol door te vertrouwen op de zelfregie van studenten en samen met de beroepspraktijk een leercontext te schetsen. Zo wordt leren niet langer iets wat alleen in de klas of trainingsruimte plaatsvindt, maar een doorlopend proces dat overal en altijd kan plaatsvinden.
Skillspaspoort en badgingprogramma
Leren stopt niet na het behalen van een diploma; veel waardevolle vaardigheden worden juist ontwikkeld tijdens non-formele leermomenten op de werkvloer. Door de integratie van een Skillspaspoort en badgingprogramma krijgen professionals erkenning voor deze vaardigheden, wat de motivatie om te blijven leren vergroot. Dit systeem maakt het eenvoudiger om certificaten te behalen en stimuleert een positieve leercultuur gericht op continue ontwikkeling. Werkgevers en werknemers worden zo gestimuleerd om samen te werken aan groei, terwijl HR en leidinggevenden getraind worden om het potentieel van hun teams beter te begeleiden. Het Skillspaspoort kan naadloos worden toegevoegd aan bestaande leerprogramma's, met badges die concrete erkenning geven voor bereikte leeruitkomsten. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van een regionaal leerecosysteem, waarin formele en non-formele vaardigheden samenkomen en professionals zelf de regie nemen over hun loopbaan.
Dankzij deze innovatieve projecten wordt een leven lang ontwikkelen steeds meer verweven met de praktijk. LLO-Katalysator speelt hierin een cruciale rol door financiële en inhoudelijke ondersteuning te bieden, zodat organisaties en werknemers kunnen blijven groeien. Zo bouwen we samen aan een toekomst waarin leren en werken hand in hand gaan. Nieuwsgierig naar meer voorbeelden? Blijf ons volgen voor de nieuwste inzichten!

Deel ook je verhaal
Heb jij een ook verhaal dat goed past bij Lang Leve Ontwikkelen? Deel het en inspireer anderen!