
Doel van het project
Het doel van het project is om onderliggende motivaties of kenmerken van personen te identificeren om aan LLO te (gaan) doen en vanuit dat begrip toe te werken naar een wenselijk toekomstbeeld waarvan LLO een waardevol onderdeel is.
De gebruikte methode
Via de Reframing Methode (ViP-methode) is onderzocht hoe de relatie tussen mensen en leren is. Deze methode is gebaseerd op twee kernprincipes. De eerste is het ontwerpen van gedrag, waarbij de ervaring van de eindgebruiker het uitgangspunt is. De tweede is toekomstgericht ontwerpen, waarbij er gericht wordt op het verkennen, interpreteren en bepalen van de positie van een product in deze toekomstige wereld. In vijf stappen werkt deze methode van het ontleden van de oude context toe naar het bepalen van de toekomstrichting voor de LLO-Katalysator.
De resultaten
Uit het onderzoek kwamen allerlei inzichten voort. Bij de verschillende stappen waren dat respectievelijk een decontructie van leren in Nederland, tien ‘driving forces’, negen ‘vermogens’ en allerlei verschillende mogelijke rollen van de LLO-Katalysator. Dit heeft geresulteerd in een frame dat als basis gebruikt kan worden voor vervolgonderzoek of volgende stappen. Hierna zijn er enkele aanbevelingen gedaan voor de koers van de LLO-Katalysator.
Rollen voor de LLO-katalysator zoals ‘Coach’ of ‘Tolk’ zijn verder onderzocht om in kaart te brengen hoe de LLO-katalysator veerkrachtig en weerbaar kan zijn in de arbeidsmarkt van de toekomst. Wat naar voren kwam was dat in elk veld een mindset-shift nodig is om van lineaire loopbanen en vaste competenties toe te werken naar vloeibare leerbewegingen en ontwikkelpotentie.
Het resultaat is een toekomstgericht framework dat LLO niet als lineair, maar dynamisch proces ziet met binnen elk veld een eigen invulling. Hierin kan geëxperimenteerd worden met bijpassende rollen, afhankelijk van de behoeften, om zo een sleutelrol te kunnen spelen in het versterken van actorschap in een vloeibare werkomgeving.
De aanbevelingen voor het LLO-instrumentarium op basis van het onderzoek zijn:
-
Verken het frame als dynamische ruimte voor positionering.
-
Gebruik het frame als uitnodiging tot dialoog met onderwijs, mkb en overheden.
-
Zie de ideeën als richtinggevende prototypes die verder verdiept kunnen worden.
-
Maak ruimte voor inspirerende omwegen – intern én extern.
-
Positioneer deze pilot met het frame als fundament voor de volgende fase.