
Doel van het project
Het rapport verkent de mogelijkheden om bestaande, regelmatig herhaalde databronnen – zoals de Nederlandse Skills Survey (NSS) en de LLO Enquête – te integreren in een ‘LLO-instrumentarium’ om zo te monitoren hoe mensen leren en ontwikkelen gedurende hun leven.
De gebruikte methode
De onderzoeksmethode van het rapport "Verkenning datasets voor een LLO-instrumentarium" was primair een kwalitatieve en verkennende analyse van bestaande huidige databronnen.
De resultaten
De resultaten uit de pilot bieden een veelbelovende basis: De combinatie van NSS en de LLO-Enquête biedt een solide, data gedreven fundament voor het opzetten van een LLO-instrumentarium. Door deze enquêtes te koppelen met internationale en administratieve datasets (PIAAC, EBB en Polis Data), ontstaat een rijke en samenhangende datavisie op een leven lang leren.
Daarnaast wordt een aantal stappen voor vervolg(onderzoek) gepresenteerd:
-
Technisch onderzoeken mogelijkheden harmonisatie van datasets.
-
Frequentie, updates en databewerking optimaliseren.
-
Stakeholders zoals overheid, onderzoek en onderwijs betrekken bij het ontwerp van een structureel dashboard.