In dezelfde maand dat we een kritisch betoog hielden om eindelijk door de bergen abstracte leercultuurdiscussies heen te breken, ontvingen we een geweldige prijs: de Leercultuurprijs van de LLO-katalysator! Universiteit Twente, Saxion en onze partners kregen deze erkenning voor ons micro-learning community concept ‘Gas Erop!’, dat samen met vakmensen en MKB’ers uit de installatiebranche is ontwikkeld. In deze driedelige blogserie willen we je graag meer vertellen over de opzet, werking en toekomstplannen van dit concept.
Wat houdt jullie leercultuurproject in?
In dezelfde maand dat we een kritisch betoog hielden om eindelijk door de bergen abstracte leercultuurdiscussies heen te breken, ontvingen we een geweldige prijs: de Leercultuurprijs van de LLO-katalysator! Universiteit Twente, Saxion en onze partners kregen deze erkenning voor ons micro-learning community concept ‘Gas Erop!’, dat samen met vakmensen en MKB’ers uit de installatiebranche is ontwikkeld. In deze driedelige blogserie willen we je graag meer vertellen over de opzet, werking en toekomstplannen van dit concept.

Gas Erop! – bijdragen aan een leven lang ontwikkelen voor vakmensen
‘Gas Erop!’ is een knipoog naar de energietransitie, de maatschappelijke uitdaging waar we met dit project een steentje aan willen bijdragen. Maar Gas Erop! is ook een bekend Twents gezegde, wat zoveel betekent als ‘stoppen met praten, tempo maken’. En dat tempo is hard nodig. Al jaren proberen we – ondanks talloze initiatieven – het concept van een leven lang ontwikkelen van de grond te krijgen, vooral bij vakmensen.
Leren direct naast het werk
‘Gas Erop!’ ontstond toen een groep MKB’ers uit de installatiebranche, installateurs, en verschillende Twentse kennisinstellingen zoals WijTechniek, Techniek Nederland en Pioneering de handen ineensloegen. In de installatiebranche is de nood hoog. De energietransitie vraagt om veel nieuwe vaardigheden, maar door de arbeidsmarktkrapte en ondercapaciteit is er geen tijd om medewerkers vrij te maken voor scholing. En eerlijk, wie wil er nu terug de schoolbanken in? Daarom besloten we samen een praktisch doel en uitgangspunten op te stellen. Het doel? De ontwikkeling van medewerkers voor de concrete uitdagingen die ontstaan bij bouwprojecten rondom de energietransitie. De uitgangspunten? Leren gebeurt in en rondom het dagelijks werk, in groepsverband, en onder begeleiding van een professionele facilitator.
In een micro-learning community werken 6 tot 8 medewerkers van één installatiebedrijf, afkomstig uit verschillende afdelingen en functies, samen aan een concrete uitdaging.
Van pizza-sessies naar micro-learning community
Met behulp van pizza-sessies (en heel veel onderzoek!) met installateurs en ondernemers kwamen we uiteindelijk op een praktisch concept dat we de micro-learning community noemen. De werking van dit concept is als volgt opgebouwd:
In een micro-learning community werken 6 tot 8 medewerkers van één installatiebedrijf, afkomstig uit verschillende afdelingen en functies, samen aan een concrete uitdaging. Denk bijvoorbeeld aan het adopteren van een digitaal meetlint, het invoeren van nieuwe werkwijzen voor prefab-bouwen, of het benutten van BIM-technologie in projecten.
Elke week komen de deelnemers bijeen voor een sessie van ongeveer een uur, maximaal 10 weken lang. Dit voorkomt dat de uitdagingen te abstract worden en zorgt ervoor dat de deelnemers de impact van het geleerde direct in hun dagelijkse werk kunnen ervaren. De focus ligt niet alleen op de uitdaging in het werk, maar ook op de individuele leerbehoeften van de deelnemers.
De bijeenkomsten zijn kort en praktisch, en vinden plaats op de bouwplaats zelf. Hier delen deelnemers kennis, krijgen ze korte instructies, en bespreken ze oefeningen die ze in hun werk uitvoeren.
Een professionele facilitator uit een kennisinstelling begeleidt de groep. De facilitator is vaak iemand die goed bekend is met de sector, maar geen inhoudelijke expert. Wat hij of zij wel is, is een ervaren coach die de deelnemers uitdaagt om te experimenteren met de thema’s die aan bod komen en hen helpt om goed te reflecteren op hun leerproces. Daarnaast is er een docent die inhoudelijke expertise biedt, en die ook weer leert van de praktijkervaringen van de deelnemers, wat zijn of haar onderwijs verbetert.
Tot slot wordt elke learning community gemonitord door onderzoekers, die de effectiviteit van het concept onderzoeken. Het ontwerp van de learning community wordt continu geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat het de deelnemers optimaal ondersteunt in hun leerproces.
Meer dan 80 learning communities en positieve resultaten
We zijn trots te kunnen zeggen dat er inmiddels al meer dan 80 micro-learning communities zijn opgezet. Het geoptimaliseerde concept wordt enorm gewaardeerd door zowel ondernemers als vakmensen, en ook kennisinstellingen zijn enthousiast. De praktische aanpak – in 10 weken concreet aan de slag – scoort hoog. Medewerkers passen nieuwe inzichten daadwerkelijk toe in hun werk, experimenteren met nieuwe werkwijzen en verbeteren zo hun dagelijkse praktijk.
Toekomstige uitdagingen
Toch zijn er nog een paar belangrijke uitdagingen die we willen aanpakken om het ‘Gas Erop!’ concept verder op te schalen. De twee grootste uitdagingen zijn:
- Het goed opleiden van professionele facilitators.
- Het creëren van een meer systematisch en op elkaar afgestemd aanbod van LLO-activiteiten voor het kleine MKB. Dit betekent bijvoorbeeld dat we micro-learning communities kunnen combineren met andere vormen van LLO, zoals korte en praktische modules.
Dankzij de ondersteuning van de LLO-katalysator gaan we de komende maanden aan de slag om deze uitdagingen te tackelen. We houden je in de volgende blogs op de hoogte van de voortgang. Volg ons ondertussen ook op LinkedIn voor de laatste updates!
Deze blog is geschreven door Gas Erop!
Margot van Rees, Britt Wiefferink, Maaike Endedijk en Stephan Corporaal

Deel ook je verhaal
Heb jij een ook verhaal dat goed past bij Lang Leve Ontwikkelen? Deel het en inspireer anderen!