De glastuinbouw staat voor een grote transitie. Hoe blijf je als sector ‘future fit’? De Horti Academy, in samenwerking met Greenport West-Holland, helpt ondernemers en medewerkers om zich aan te passen aan een veranderende toekomst. “Wat vroeger werkte, is niet langer genoeg. We moeten leren innoveren en veranderen, en dat vraagt om nieuwe leeroplossingen,” zegt Anneke Postma.
De uitdagingen: een sector in beweging
Een van de grootste uitdagingen in de tuinbouw is om energieneutraal te worden en van het gas af te gaan. “Maar er is meer,” vertelt Anneke. “Digitalisering en automatisering zijn cruciaal. Bepaalde gewasbeschermingsmiddelen mogen vanaf 2030 niet meer worden gebruikt. Dat betekent dat het hele systeem flink moet veranderen. We noemen dat weerbaar telen,” legt Anneke uit. “Mensen denken soms dat een robot alle problemen oplost, maar het zet het hele teeltsysteem op z’n kop. We hebben te maken met een complete systeemverandering.”
Een bijkomende uitdaging is het onbekende. “We weten nog niet precies wat nodig is,” geeft Anneke aan. “Daarom is leren en innoveren samen zo belangrijk. Elke stap in dit proces brengt ons dichter bij oplossingen, zowel technisch als in hoe we medewerkers meenemen in deze transitie.”
De aanpak: bouwen aan een leercultuur
Het traject ‘Leercultuur’ voor bedrijven begon met een helder doel: het versterken van een cultuur waarin leren en ontwikkelen centraal staan. Het traject begint met gesprekken met de directie en HR, waarin een bedrijfsanalyse wordt gemaakt met betrekking tot de leercultuur. Dit levert concrete aandachtspunten op die met leidinggevenden worden gedeeld.
“Uit onderzoek blijkt dat leidinggevenden een cruciale rol spelen in het stimuleren van medewerkers om zich te ontwikkelen,” legt Anneke uit. “Als kers op de taart – want zo ervaren bedrijven dit echt – organiseren we een workshop speciaal voor de medewerkers. Het thema is regie nemen over je loopbaan. Tijdens deze sessie krijgen medewerkers praktische handvatten: wat is je ontwikkeldoel en hoe kom je daar?”
Bij veel bedrijven zorgt dit traject voor enthousiasme. Het idee dat medewerkers onder werktijd actief kunnen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling, wordt als een waardevolle kans ervaren.
De toekomst: enthousiasme en impact door Horti Academy
De aanpak slaat aan. Medewerkers ervaren het als een unieke kans om onder werktijd te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Bedrijven merken dat het traject niet alleen de vaardigheden versterkt, maar ook de betrokkenheid vergroot. Anneke geeft aan dat ze graag bedrijven willen stimuleren om zelf vragen te stellen. Ze zijn bezig met het opzetten van trajecten om de regie bij bedrijven te krijgen. “Zij moeten in feite eigenaar worden van Horti Academy.”
Ook is er een AI-tool in de maak, een 'Urgentiemeter' die voor bedrijven inzichtelijk maakt of het nodig is dat de medewerkers gaan leren. “En ook dit is weer een tool die we gaan gebruiken om het gesprek aan tafel te voeren. Want we hebben een fantastische topgroep van ondernemers die overal aan meedoen.”
Met maatwerk onderwijs en een sterke focus op leren en veranderen, zet Horti Academy de glastuinbouwsector in beweging. Samen werken we aan een toekomstbestendige sector. Want alleen door samen te leren, kunnen we de uitdagingen van morgen aan.

Deel ook je verhaal
Heb jij een ook verhaal dat goed past bij Lang Leve Ontwikkelen? Deel het en inspireer anderen!