Leren in de bouw: co-creatie voor de energietransitie

Tijdens de startbijeenkomst van subsidieronde 3 kwamen de nieuwe LLO-projectleiders voor het eerst fysiek bij elkaar. Aan thematafels werd kennis gedeeld, verbinding gelegd en gesproken over de rol van LLO in transities en in het onderwijs. Tussen die gesprekken spraken we ook met Miguel Visser, projectleider Graafschap College, over zijn project in de bouw- en installatiesector. Een sector waar scholing niet vanzelfsprekend is en waar juist veel kansen liggen voor leven lang ontwikkelen.

Gericht op de praktijk van de energietransitie

Het project richt zich op het ontwikkelen van zo’n 16 korte modules, met de focus op de grondstoffen- en energietransitie binnen de bouw en installatietechniek. Het aanbod wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met regionale bedrijven, zodat de inhoud direct aansluit op de praktijk. “We willen dit doen met onze partners samen, dus echt in een co-creatie van bouw- en installatiebedrijf,” legt Miguel uit. Bij het project zijn verschillende partijen betrokken, waaronder MBO instelling het Graafschap college, PABO Iselinge hogeschool en opleidingsbedrijven, naast diverse bouw- en installatiebedrijven. Zo ontstaat een lerend netwerk dat inhoud en uitvoering samen vormgeeft.

Werken aan een lerende sector

De opleidingen richten zich op vakmensen in de bouw, vaak zonder scholingservaring. Daarom fungeert het project ook als testcase: wat werkt voor deze doelgroep, en hoe sluit je aan bij hun leerstijl? Er wordt gekeken naar passende didactiek voor ervaren professionals, zodat het aanbod praktisch én toegankelijk is. Ook buiten de directe partners wordt verbinding gezocht, onder meer via kennissessies in de regio. “Zodat ook alle andere partijen weten waar we mee bezig zijn en dat ze ook aan kunnen sluiten,” vertelt Miguel.

Versnelling en continuïteit

Hoewel het Graafschap College al actief was met LLO in de sector, zorgt de LLO-Katalysator voor extra capaciteit en versnelling. “Dit geeft meer snelheid, meer capaciteit, en je kunt mensen vrijmaken om echt te gaan ontwikkelen,” vertelt Miguel. Tegelijk wordt nu al nagedacht over de toekomst: hoe blijft het aanbod ook ná het project relevant en structureel verbonden met de regio? De aanpak laat zien dat co-creatie, praktijkgerichtheid en regionale verankering onmisbaar zijn voor een effectieve LLO-aanpak, juist in sectoren waar scholing nog niet vanzelfsprekend is.

Deel ook je verhaal

Heb jij een ook verhaal dat goed past bij Lang Leve Ontwikkelen? Deel het en inspireer anderen!