De wereld verandert razendsnel, en daarmee ook de arbeidsmarkt. Onderwijsinstellingen moeten studenten voorbereiden op een toekomst waarin flexibiliteit en maatwerk centraal staan. Noorderpoort speelt hierop in door het onderwijs te vernieuwen. Tijdens de Nationale LLO-Conferentie deelde Peter van der Molen, relatiemanager LLO bij Noorderpoort, zijn visie op de toekomst van onderwijs en de rol van modularisering.
Flexibel en modulair onderwijs
Noorderpoort ontwikkelt een onderwijssysteem waarin studenten hun eigen leerroute kunnen samenstellen. Vaste klassenstructuren en studieroutes maken plaats voor een modulair systeem met leereenheden die aansluiten bij individuele behoeften en ambities. ’Modulariseren is een middel om te flexibiliseren, dus om je onderwijs in te richten in modules of leereenheden,’ zegt Peter. ‘Dat vinden wij heel belangrijk, daar is iedereen het over eens, die stap moeten we verder gaan maken.’ Een voorbeeld waarin het modulariseren van onderwijs van belang is, is Kees. Kees is een fictieve student die begint met een opleiding fietstechniek maar zich later realiseert dat zijn passie bij de horeca ligt. In het huidige systeem zou Kees moeten wachten op een nieuwe instroomronde en zouden eerder opgedane vaardigheden verloren kunnen gaan. In het toekomstige model van Noorderpoort kan hij zijn behaalde leereenheden meenemen en direct instromen in relevante horecamodules. Dit voorkomt studie-uitval en vergemakkelijkt de overstap.
Samenwerking met het bedrijfsleven
Een belangrijk aspect van het onderwijs van de toekomst is de nauwe samenwerking met bedrijven. Noorderpoort werkt samen met regionale bedrijven in Groningen en Noord-Drenthe om onderwijsprogramma’s beter te laten aansluiten op de praktijk. Een goed voorbeeld hiervan is de opleiding fietstechniek, waarin zij-instromers in drie maanden worden opgeleid tot basis fietstechnicus met twee MBO certificaten (Afleverklaar én onderhoud van fietsen). Dit speelt in op de tekorten in kansrijke beroepen en zorgt ervoor dat werkzoekenden sneller kunnen doorstromen naar een nieuwe carrière.
Digitalisering en technologie
Technologie speelt een sleutelrol in de onderwijsvernieuwing. Online leeromgevingen, digitale certificaten en een skills-paspoort maken het mogelijk om leerresultaten flexibel in te zetten. Met een skills-paspoort kunnen studenten aantonen welke vaardigheden ze hebben opgedaan, ongeacht waar of hoe ze deze hebben geleerd. Dit zorgt voor een dynamischer onderwijssysteem waarin leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend wordt. ‘Zo stelt Kees, met de juiste begeleiding, zijn eigen leerroute samen door middel van leereenheden, als onderdeel van zijn toekomstige Skills paspoort’ legt Peter uit.
Van visie naar praktijk
Tijdens de conferentie werden deelnemers uitgenodigd om mee te denken over de implementatie van flexibel en modulair onderwijs. Hoe kunnen ROC’s en andere onderwijsinstellingen samen optrekken om deze veranderingen door te voeren? Welke obstakels moeten worden overwonnen? Door ervaringen en ideeën uit te wisselen, werd een waardevolle dialoog gestart over de toekomst van het onderwijs. Met deze visie zet Noorderpoort een belangrijke stap in de modernisering van het mbo. Door onderwijs flexibeler en op maat aan te bieden, worden studenten en werkenden beter voorbereid op een arbeidsmarkt in beweging. De conferentie bood inspiratie en praktische inzichten om deze visie verder te realiseren en te vertalen naar concrete onderwijsinnovaties.

Over Noorderpoort
Noorderpoort is een mbo-instelling met ruim 14.000 studenten en 4.500 medewerkers in Noord-Nederland. Noorderpoort heeft meerdere locaties, waaronder op het Europapark, waar onderwijs nauw samenwerkt met de arbeidsmarkt. Noorderpoort richt zich op toekomstbestendig onderwijs door in te zetten op flexibilisering en een modulaire opbouw van opleidingen, zodat studenten op maat gemaakte leertrajecten kunnen volgen en sneller kunnen inspelen op veranderingen in de arbeidsmarkt.

Peter van der Molen
Peter van der Molen werkt als relatiemanager LLO bij Noorderpoort Europapark en heeft een achtergrond als commercieel manager in de sportsector. Zijn frisse blik op het onderwijs helpt hem om innovatieve leertrajecten te ontwikkelen. Hij is betrokken bij het creëren van cursussen voor bedrijven, trajecten voor zij-instromers en het ontwikkelen van flexibel en modulair onderwijs. Met zijn werk draagt hij bij aan een onderwijssysteem waarin studenten en werkenden zich continu kunnen blijven ontwikkelen.
Meer reflecties, verhalen en opbrengsten van de LLO-Conferentie 2025 vind je in onze digitale conferentiebundel.
Meer reflecties, verhalen en opbrengsten van de LLO-Conferentie 2025 vind je in onze digitale conferentiebundel.