Wat Lars en Emma ons leren over LLO

Wat als je Leven Lang Ontwikkelen niet begint bij systemen en structuren, maar bij mensen? Dat is precies wat het huis van LLO van NHL Stenden Hogeschool doet in haar visie op flexibel onderwijs. Als kennisinstelling met een sterke focus op praktijkgericht leren en maatschappelijke impact, ontwikkelt NHL Stenden leerroutes die écht aansluiten op de lerende. En om die routes inzichtelijk en tastbaar te maken, zetten ze een krachtig middel in: persona’s. 

Persona’s als spiegel voor de praktijk

Persona’s zijn verzonnen karakters die staan voor herkenbare typen lerenden. Deze gedetailleerde omschrijvingen van fictieve personen helpen ze om communicatie en ontwerp beter af te stemmen op de doelgroep. In het geval van het huis van LLO van NHL Stenden gaat het om het onderwijs zelf: hoe organiseer je leren op een manier die past bij iemands situatie? In hun recente presentatie over Leerroutes spelen twee persona’s de hoofdrol: Lars en Emma. Geen echte mensen, maar wél echte verhalen, want ze zijn gebaseerd op veelvoorkomende leervragen uit de praktijk. 

Lars – behoefte aan structuur

Lars is een voltijdstudent die net van de havo komt. Hij heeft baat bij overzicht, leren in klasverband en een duidelijk studietempo. Voor Lars werkt een gefaciliteerde leerroute, met vaste momenten, begeleiding en voorspelbaarheid. Structuur geeft hem de ruimte om te groeien. 

 

 

 

 

 

Emma – behoefte aan flexibiliteit

Emma is een werkende professional die wil doorgroeien. Ze studeert naast haar baan en zoekt een route waarin ze zelf het tempo bepaalt. Het is prettig dat eerder opgedane kennis meetelt.  Voor haar is een gepersonaliseerde leerroute passend, waarin ze leert wat voor háár nu relevant is. 

 

 

 

 

 

Waarom deze persona’s ertoe doen

Wat het Huis van LLO van NHL Stenden met Lars en Emma laat zien, is dat Leven Lang Ontwikkelen geen one-size-fits-all-traject is. Of je nu net begint of al midden in je loopbaan zit; elke lerende heeft unieke wensen en voorwaarden. Persona’s maken dat concreet én zichtbaar, voor onderwijsontwerpers, docenten en beleidsmakers. Ze helpen om empathisch te ontwerpen: niet vanuit het systeem, maar vanuit de mens. En dat is precies waar LLO over gaat. 

Bij LLO-Katalysator zijn we geïnspireerd door deze aanpak. De persona’s van NHL Stenden maken inzichtelijk hoe flexibel onderwijs eruit kan zien in de praktijk en hoe belangrijk het is om de mens achter de leerroute te blijven zien. 

Bekijk de presentatie van NHL Stenden en ontdek hoe Lars en Emma helpen om onderwijs vorm te geven rondom de persoonlijke behoeften van elke lerende.